IDS: Intrusion Detection System

intrusion detection system concepts and techniques

IDS: Intrusion Detection System

intrusion detection system concepts and techniques

طبقه بندی سیستم های تشخیص نفوذ

طبقه بندی سیستم‌های تشخیص نفوذ:
سیستم‌های تشخیص نفوذ ممکن است که بر اساس ویژگی‌های مختلفی که دارند در طبقه های متفاونت قرار گیرند.ویژگی های که در ذیل می‌آیند به نظر می‌رسد دارای اهمیت بیشتری هستند
متد تشخیص : این ویژگی فلسفه‌ای را که یک A-Box را می‌سازد تعریف می کند.
دو شیوه مطرح است.هنگامی که سیستم تشخیص نفوذ تشیخص داد که چیزی در محیط نرمال است و حالا چیزی و یا حمله ای باعث شده است که این حالت نرمال به هم  بخورد در این صورت بر پایه نابهنجاری(anomaly-based) می باشد. اما در حالتی که سیستم تشخیص نفوذ صریحاً چیزهایی را که غیر نرمال هستند را با استفاده دانش و آگاهی درباره حمله ها تعریف می‌کند و از آن‌ها برای تشخیص آن‌ها استفاده می‌کند ٫ در این هنگام این سیستم تشخیص نفوذ بر پایه سوء‌استفاده ( misuse-based ) نامیده می شود.

رفتار در هنگام تشخیص .

این پارامتر ویژگی جعبه R-Box را مشخص می کند.

اگر سیستم فقط یک هشدار را هنگامی که یک حمله تشیخص داده شد صادر کند به آن غیر فعال یا انفعالی ( passive) گفته می‌شود و اگر عملیاتهای فعالانه تری اتخاذ کند ( برای مثال قطع نمودن کاربران ٫ خاموش نمودن اتصالات شبکه ) گفته می شوشد که سیستم فعال (Active ) است.

محل منبع بازر سی .

این ویژگی مشخص می‌کند که E-Box از کجا داده بازرسی را دریافت کند.که سه نوع قابل تشخیص است.

سیستم های تشخیص نفوذ بر پایه هاست host-based که بر داده‌های بازرسی تولید شده در یک هاست یکتا متمرکز است.سیستم های تخیص نفوذ بر پایه برنامه Application-based که بر روی رکوردهای بازرسی تولید شده بوسیله یک برنامه خاص متمرکز است و در نهایت سیستم‌های تشخیص نفوذ بر پایه شبکه Network-based  که ترافیک شبکه را مورد نظارت قرار می دهند.
تناوب استفاده :
این ویژگی بین سیستم‌هایی که داده‌ها را در یک زمان واقعی آنالیز می‌کنند و آن‌ها یی که به صورت دوره ای اجرا می‌شود ( آفلاین) تمایز قایل می شود.در واقع این ویژگی معین می‌کند که چند وقت یک بار یک جعبه A-Box داده جمع آوری شده بوسیله بخش‌های دیگر سیستم را مورد آنالیز قرار دهد٫
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد